Suomen Autolehti 2/2020 (helmikuu)

Ilmestymispäivä 3.2.2020

 


Uusien henkilöautojen kauppa on juuttunut kehnoon jamaan. Merkkiedustuksia pitävän liikkeen tulopohjaa voi tukevoittaa kasvattamalla vaihtoautokaupan osuutta. Keinoja on monia – yrityskauppa niistä klassinen.

10
Auto-Suni osakkaaksi vaihtoautoketjuun
Lisää volyymia

14
Lyhyet
* Honda uudistaa hinnoittelua
* Ennakkotietoa vaaratilanteista
* Täyden palvelun Bentley-liike Espooseen

16
K-Caara avasi ison vaihtoautoliikkeen
Keskittämällä tehokkuutta

Sähköautossa suuri litiumakku korvaa mäntämoottoriauton polttoainesäiliön. Sata vuotta sitten bensiinikuorma hirvitti. Nyt pohditaan akun paloturvallisuutta. Aiheissa on eroja ja yhtäläisyyksiä.
20
Sähköautojen paloturvallisuus kiteytyy litiumakkuun
Hankala sammutettava

24
Latausmahdollisuutta hyödynnetään ahkerasti
Puolet kilometreistä sähköllä

26
Henkilöautokaupan vuosi 2019
Monin tavoin ongelmallinen

31
Vaihtoehtoisten kysyntä nostaa päätään
Kuorma-auto kävi kaupaksi

35
Laitekatsaus
Raskaan kaluston nostinpylväät

38
Tuulilasiketjun vaatimus
Kalibrointisarjat asennuspisteisiin

40
Lisää käytettävyyttä ja parempi turvallisuus
Autokalustus muuttaa tavaratilan

44
Onnettomuudet vähenevät mutta eivät lopu
Automaatio auttaa

 


Bensiinin imusarjasuihkutuksen rinnalle on tullut suorasuihkutus. Joissakin moottoreissa käytetään molempia. Miksi rakennetaan kallis kaksoissuihkutus?

46
Kaksoissuihkutuksella vähemmän päästöjä
Molempien hyödyt yhteen

50
Mekaanikon maailma

52
Mekaanikon maailma:
Energianhallintajärjestelmät mutkistuvat
Akun vaihto vaatii järjestelmätesterin

54
Moottoritekniikkaa: Audi V10 5,2 FSI
Veekymppikerhon kuulumiset

60
Henkilökuvassa Kimmo Aromaa
Totuutta silmiin ja tunnusluvut kuntoon

62
Kansakunnan kohottamat, autoalan vaikuttajat
Kauppaneuvos Lauri Koivisto (1893–1978)

63
50 vuotta sitten
Fiat 128 saapunut