Viime vuosi vaikuttaa rekisteröinteihin

Alkuvuoden ensirekisteröinneissä koettiin laskua vuoteen 2023 verrattuna.

Uusien henkilöautojen tilauksia kertyi viime vuonna selvästi aiempia vuosia vähemmän, mikä heijastuu kuluvan talven ja kevään ensirekisteröinteihin. Tammi-helmikuun aikana ensirekisteröitiin 11 964 henkilöautoa, mikä on noin 10 prosenttia vuotta 2023 vähemmän.

Toyota on säilyttänyt vahvan otteen henkilöautomarkkinoilla.

Täyssähköautojen osuus on alkuvuonna ollut noin 24 prosenttia, kun viime vuonna hieman yli kolmannes ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli täyssähköautoja. Tuolloin rekisteröitiin paljon tilauskannassa olleita jo aiemmin tilattuja sähköautoja, joiden tuotantoa komponenttipula oli hidastanut.

Uusien henkilöautojen tilaukset ovat kuitenkin kääntyneet orastavaan kasvuun talven aikana. Sen vuoksi autoalalla arvioidaan, että ensirekisteröintien kehitys näyttää loppuvuonna hieman alkuvuotta valoisammalta.

Mallikohtaisissa tilastoissa suurimmat kasvuprosentit kirjaavat Toyota Yaris Cross, Škoda Octavia ja Nissan Qashqai.

Hankintatuella vaikutusta

Pakettiautoja oli ensirekisteröity helmikuun loppuun mennessä 1 549, mikä on 5,4 prosenttia viime vuoden alkua vähemmän. Kuorma-autojen rekisteröintilukema oli puolestaan 669, ja se tarkoitti 3,6 prosentin laskua.

Vuoden 2022 alusta lähtien voimassa ollut paketti- ja kuorma-autojen hankintatuki on lisännyt kiinnostusta hankkia sähkö- tai kaasukäyttöinen tavara-auto. Vaikka määrät ovat vielä pieniä, kasvu on ollut selvää.

“Kaasukuorma-autojen kysyntä on kasvanut tuen vaikutuksesta noin sataan autoon vuodessa, kun aiemmin niitä rekisteröitiin noin 60 vuodessa. Myös sähkökuorma-autojen kanta on kasvanut jo noin 70 autoon”, Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio sanoo.

Hankintatuki on lisännyt kiinnostusta hankkia sähkö- tai kaasukäyttöinen tavara-auto.

Paketti- ja kuorma-autojen hankintatuen hakuaika on päättymässä vuoden 2024 lopussa. Nyt näyttää siltä, että hankintakannusteelle varattua määrärahaa ei ehditä käyttää kokonaan määräaikaan mennessä.

Autoalan mukaan hakuaikaa tulisikin jatkaa hallituskauden loppuun asti. Vaihtoehtoisia käyttövoimia hyödyntävät paketti- ja kuorma-autot ovat vielä polttomoottorikäyttöisiä tavara-autoja kalliimpia. Hankintakannusteella on siten merkittävä vaikutus kaasu- ja sähkökäyttöisten paketti- ja kuorma-autojen kysyntään.

Käytetyn kauppa vilkasta

Käytettyjen autojen kaupan kasvu on jatkunut alkuvuonna. Autoliikkeiden kautta kulkeneiden käytettyjen henkilöautojen kauppa oli noin 14 prosenttia vilkkaampaa kuin viime vuoden helmikuussa.

“Helmikuussa autoliikkeiden kautta kulki noin 26 000 käytettyä henkilöautoa, kun viimeisimmän viiden vuoden aikana keskimääräinen helmikuun lukema on ollut 23 000”, Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Tero Lausala kertoo. 

”Käytettyjen autojen kauppa on ollut autoliikkeissä kasvussa viime vuoden alusta alkaen. Uuden auton kaupan elpyminen on olennaisen tärkeää koko autokannan kannalta, sillä se syöttää vaihtoautokauppaan uudempia autoja”, Lausala jatkaa.

Autoliikkeiden kautta alkuvuonna myydyistä vaihtoautoista yhteensä 57 prosenttia on ollut bensiiniautoja ja noin 29 prosenttia dieselautoja. Ladattavien hybridien osuus oli noin 10 prosenttia ja täyssähköautojen noin 4 prosenttia.

Uudistuneen Yaris Crossin ensirekisteröinnit olivat roimassa kasvussa alkuvuonna.

Suomen Autolehti sähköisenä Lehtiluukusta! Vain 7,90 euroa per lehti!