Vetyautoa sarjatuotantoon

BMW ja Toyota syventävät yhteistyötään vetyautojen kehityksessä.

BMW ja Toyota Motor Corporation vahvistavat yhteistyötään vetypolttokennoja (FCEV, fuel cell elctric vehicle) käyttävien henkilöautojen kehityksessä.

Osana tätä BMW Group valmistautuu aloittamaan vedystä voimansa saavien ajoneuvojen sarjatuotannon vuonna 2028. Näissä ajoneuvoissa tullaan käyttämään yhdessä Toyotan kanssa kehitettyä voimalinjatekniikkaa.

BMW:n tavoitteena on saada vetyä käyttäviä polttokennoautoja osaksi mallistoa vuonna 2028. iX5 Hydrogen -konseptimallia testataan parhaillaan eri puolilla maailmaa.

Olemassa olevaan mallistoon

BMW on jo aiemmin tehnyt pilottitestejä iX5 Hydrogen -ajoneuvoilla eri puolilla maailmaa. Vuoden 2023 alkupuolella yhtiö ilmoitti toimittaneensa noin 100 vetypolttokennotekniikkaan perustuvaa iX5 Hydrogen -mallia testeihin yhteistyökumppaneille.

BMW:n suunnitelmana on yhdistää tulevat vetymallit olemassa olevaan mallistoon. Tämä tarkoittaa sitä, että valmistajan tuotannossa olevat mallit tulevat saataville myös vetykäyttöisinä versioina.

Taustalla on ajatus siitä, että BMW näkee vetypolttokennoautot täydentävänä vaihtoehtona akkusähkö- (BEV), plug-in-hybridi- (PHEV) ja polttomoottoriajoneuvoille (ICE).

Valmistajat suunnittelevat, että yhteistyönä kehitettävää vetypolttokennotekniikkaa päästään käyttämään myös hyötyajoneuvoissa.

Jakeluverkosto tarvitaan

BMW:n ja Toyotan tavoitteena on, että polttokennotekniikkaa päästään hyödyntämään henkilöautojen lisäksi hyötyajoneuvoissa. Tämä lisää kehitystyön vaikuttavuutta ja mahdollistaa vetypolttokennotekniikan käyttämisen laajemmassa mittakaavassa.

Vetypolttokennoautojen yleistyminen edellyttää myös riittävän kattavaa jakeluverkostoa. BMW ja Toyota tukevatkin omalta osaltaan vedyn tankkausverkoston laajentamista.

Valmistajat tekevät myös tiivistä yhteistyötä yritysten kanssa, jotka rakentavat vähäpäästöisiä vedyn tuotanto-, jakelu- ja tankkauslaitoksia.

Tilaa Suomen Autolehti! Tilausvaihtoehdot löytyvät täältä!