
Terästä sähkörekoilla
Suomen teillä alkaa liikennöidä loppuvuonna sähköisiä Scania-rekkoja.
Raskaan liikenteen sähköistyminen ottaa loppuvuodesta askelia eteenpäin, kun SSAB Europe alkaa kuljettaa terästä kahdella täyssähköisellä puoliperävaunuyhdistelmällä. Kuljetuksia operoi VR Transpoint, joka vastaa VR:n logistiikkaliiketoiminnasta.
Yhdistelmien vetoautoina toimivat Scania 40R -täyssähkökuorma-autot. Nämä yhdistelmät tulevat hoitamaan SSAB:n Hämeenlinnan tehtaan lähialueen terästoimituksia.

64 tonnin kokonaispaino
Kuljetuksissa käytettävät ajoneuvoyhdistelmät ovat kokonaispainoltaan 64 tonnia. Ne lukeutuvat kokonaismassaltaan suurimpien täyssähköisten yhdistelmien joukkoon, joita liikennöi säännöllisessä asiakasliikenteessä Suomessa.
Scania on muiden kuorma-autovalmistajien tapaan tuonut mallistoonsa lisää täyssähköisiä automalleja, ja siltä löytyy sähköisiä vaihtoehtoja kaupunki- ja alueliikenteeseen. Suurimmillaan täyssähköisen Scania-ajoneuvoyhdistelmän kokonaispaino voi olla 68 tonnia. Toimintamatkaa on tarjolla enimmillään noin 390 kilometriä.
Kehittyneiden teknisten ratkaisujen ja laajentuneen malliston vuoksi sähkökuorma-autojen ei enää nähdä olevan ratkaisu vain yksittäisen kuljetustehtävään. Valmistajan mukaan niillä on mahdollista hoitaa jo iso osa erilaisista kuljetuksista.

Latauspisteitäkin tulossa
SSAB Europe investoi myös latausinfraan ja rakennuttaa Hämeenlinnan tehtaalle latauspisteitä raskaalle kalustolle. Uusilla sähkörekoilla tullaan liikennöimään SSAB:n terästuotteiden kuljetuksia jopa yli 100 kilometrin säteellä Hämeenlinnan tehtaasta.
”Haluamme osaltamme olla mahdollistamassa tuotteidemme kuljetusten sähköistämistä tarjoamalla latauspisteitä, joita raskaalle liikenteelle ei vielä ole juurikaan tarjolla”, SSAB:n Hämeenlinnan tehtaanjohtaja Anders Ek sanoo.

Vähäpäästöisiä logistiikkaketjuja
VR Transpointin ja SSAB Europen tavoitteena on rakentaa logistiikkaketjuja, jotka leikkaavat kuljetuksien hiilidioksidipäästöjä nopealla aikataululla. Päästövaikutusten lisäksi uudet täyssähkörekat vähentävät myös meluhaittoja, sillä sähkömoottori ei itsessään tuota ääntä.
”Päästöjen vähentäminen on tärkeää myös maantiekuljetuksissa. Asiakkaille räätälöidyt logistiikkaratkaisut ovat osa strategiaamme”, VR Transpointin maantielogistiikan johtaja Tommi Välimäki kertoo.
Suomen Autolehti sähköisenä Lehtiluukusta! Vain 7,90 euroa per lehti!