
Suosikkimerkit käytetyn kaupoilla
Autoliikeketju J. Rinta-Jouppi tutki myyntitilastojaan ja selvitti sukupuolten välisiä eroja käytetyn auton hankinnassa. Niistä selviää muun muassa, että Tesla on selvästi miesten suosima automerkki.
Autoala on edelleen miesvoittoinen ja myös isompi osa autokaupan asiakkaista on miehiä.
Siitä todistavat J. Rinta-Joupin myyntitilastot, joiden mukaan noin 66 prosenttia käytettyjen autojen ostajista on miehiä ja loput 34 prosenttia naisia. Samojen tilastojen valossa miehet ostavat autokaupasta käytettynä todennäköisimmin Volkswagenin ja naiset Toyotan.

Tilastoista selviää myös, että tiettyjen automerkkien välillä on selkeitä eroja miesten ja naisten kesken. Esimerkiksi käytetyn Teslan ostajista jopa 86 prosenttia on miehiä ja vain 14 prosenttia naisia.
Seuraavaksi suurimmat erot olivat saksalaismerkkien BMW:n (77 % miehiä) sekä Mercedes-Benzin (74 % miehiä) kohdalla.
Suurin naisten osuus Seatilla
Vastaavasti naisten osalta suhteellisesti ostetuin yksittäinen vaihtoautomerkki oli Seat, jonka ostajista 46 % oli naisia ja 54 prosenttia miehiä. Toiseksi suosituin merkki naisten keskuudessa suhteessa miehiin oli Kia (45 % naisia) ja kolmanneksi Opel (41 % naisia).

– Tilasto antaa selviä viitteitä siitä, että miehet suosivat teknisesti edistyneitä ja suorituskykyisiä autoja, kun taas naisten autovalinnoissa korostuvat usein luotettavuus ja käytännöllisyys, myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni toteaa.
– Yleisesti ottaen suomalainen auton ostaja on harkitseva ja perusteellinen. Ostopäätöksessä painavat auton merkin lisäksi hinta, käyttötarve, taloudellisuus, koko ja monet muut tekijät, Ala-Hakuni jatkaa.
Tilastoissa on vertailtu naisten ja miesten välistä osuutta kyseistä automerkkiä J. Rinta-Joupilta ostaneista. Myyntitilastot on kerätty ajalta 1.1.2023–30.4.2024. Luvuissa on huomioitu vain automerkit, joilla on tilastollisesti merkittävä myyntimäärä.
Tilaa Suomen Autolehti! Tilausvaihtoehdot löytyvät täältä!