Suomen Autolehden vuoden 2025 lukijakyselyn tulokset

Suomen Autolehden vuoden 2025 lukijakysely järjestettiin sähköisesti 19.5.-30.6.2025. Vastauksia saatiin 62 kappaletta, joka on 1,3 % lehden tilaajakannasta. Tämä luku vastannee passiivisten kyselyjen melko normaalia vastaajaosuutta. Vastaajista 89 % oli jäseniä, joka vastaa puolestaan aika tarkalleen myös jäsenien tilaajakannan osuutta. Vastaajista yli 50-vuotiaita oli 77 %.

Kyselyn vastaajat antoivat lehden yleisarvosanaksi 4,26 astekoilla 1-5. 92 % piti lehteä heille hyödyllisenä, loput eivät osanneet sanoa. Yksikään ei siis pitänyt lehteä hyödyttömänä. Vastaajista 85 % piti nykyistä ilmestymismäärää sopivana. Tällä hetkellä vain jäsenille saatavilla olevaa sähköistä näköislehteä luki säännöllisesti tai satunnaisesti 58 % vastanneista jäsenistä.

Vapaata palautetta saatiin 14 kpl. Se oli pääasiassa positiivista sisältäen myös juttuideoita ja kehittämiskohteita. Palautetta ja juttuideoita otetaan mielellään vastaan myös tulevaisuudessa. Ne voi lähettää suoraan päätoimittaja Pekka Virtaselle.

Yhteystietonsa jättäneiden vastaajien kesken arvottiin viisi englanninkielistä Automotive Handbook -kirjaa. Arpaonni suosi seuraavia:

  • Tenho Vanhalakka, Kouvola
  • Mika Hiltunen, Ylöjärvi
  • Vesa Hänninen, Pori
  • Timo Lankila, Lahti
  • Arto Rajala, Husula

Seuraavassa ovat kyselyn tarkemmat tulokset:

Kysymys 1. Miten olet tullut lehden lukijaksi?
Ensimmäinen vaihtoehto on ”Olen SATL:n paikallisyhdistyksen jäsen”.
Kysymys 2. Asema organisaatiossa?
Kysymys 3. Minkä ikäinen olet?
Kysymys 4. Kauanko olet ollut lehden lukija?
Kysymys 5. Kuinka paljon aikaa kaiken kaikkiaan vietät tyypillisesti yhden lehtinumeron parissa?
Kysymys 6. Onko Suomen Autolehti sinulle hyödyllinen?
Kysymys 7. Miten tyytyväinen olet autotekniikkaan liittyviin sisältöihin?
Kysymys 8. Miten tyytyväinen olet autokauppaan ja sen jälkimarkkinoihin liittyviin sisältöihin?
Kysymys 9. Miten tyytyväinen olet koulutukseen ja kehitykseen liittyviin sisältöihin?
Kysymys 10. Miten tyytyväinen olet henkilöjuttuihin?
Kysymys 11. Onko lehden nykyinen ilmestymismäärä 5 numeroa vuodessa sopiva määrä?
Kysymys 12. Luetko jäsenille saatavilla olevaa sähköistä näköislehteä?
Toiseksi viimeinen vaihtoehto on ”En ole ollut tietoinen tästä vaihtoehdosta”.
Kysymys 13. Asteikolla 0–5 minkä yleisarvosanan annat Suomen Autolehdelle?
Keskiarvoksi muodostui 4,26.

Vapaa palaute oli seuraavaa (17 kpl):

– Yrittäjänä päässyt tutustumaan eri autotalojen toimintaan. Päässyt eri autotalojen ja eri ketjujen toimintaan tutustumaan ja kehittämään. Näin ollen autoalan henkilöiden haastattelut mielenkiintoisia. Autotekniikan kehitys kiinnostaa ja sähköautoihin kohdistuvat ennakkoluulot pitää saada minimoitua.
– Ainahan se tulee luettua.
– Onhan kuitenkin alaspäin menty Petterin ajasta.
– Korjaamojen arjesta, ongelmista juttuja, henkilötarinat mielenkiintoisia.
– Henkilö- ja yritysesittelyitä on aina mielenkiintoista lukea.
– Olen eläkeläinen autoteknikko. Autotekniikka kiinnostaa edelleen ja Suomen Autolehti täyttää tarpeen.
– Muuttuneet ilmestyskerrat hyvä.
– Enemmän autokaupan ja -myynnin sekä alan koulutuksen juttuja, kiitos.
– Nykyversio on paras tähänastisista. Edelleen jään kaipaamaan syvempiä teknisiä juttuja alaltamme. Alan maahantuojien ja autokorjaamoiden arkipäivän haasteet ja niistä raportointi auttavat kollegoita.
– Lehdessä voisi olla artikkeli märkäpuhalluksen mahdollisuuksista alumiiniosien puhdistuksessa, mm. sähköautojen ajomoottoreiden kohdalla.
– Ajoneuvoala on voimakkaassa muutostilassa ja on hyvä, että herkällä korvalla ja katseella kehitetään Suomen Autolehden sisältöä tämän muutoksen mukana.
– Eläkeläisenä sitä aina odottelee lehden ilmestymistä.
– Hyvä lehti, jatkakaa samaa rataa. Tekniikan puolelta voisi ottaa vähän syvällisempiä artikkeleita esim. ilmastointijärjestelmiin ja niiden huoltoon (paljon on sielläkin tapahtunut ja perusasiatkin ovat välillä hukassa). Öljyt on aina kiinnostava ja puhuttava aihe. Myös joihinkin paljon muussakin lehdistössä olleisiin teknisiin ongelmiin voisi ottaa syväluotauksen kuten Puretech moottorit kaikkine ongelmineen, Fordin Ecoboostit. Ja kun tiedetään miten näihin vaikuttaa mm. öljyt niin sitten voisi olla viittaus, että öljyjä käsiteltiin jo numerossa x tai että tulevassa numerossa käsitellään lisää öljyjä. Ja tämän kaltaista. Tietysti näitä aiheita olisi monia.
– Tekniikkaa lisää ja vähemmän yritysesittelyjä ja henkilöitä.
– Monipuolinen autoalan julkaisu.
– Kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat teknisesti mielenkiintoisia. Näiden toiminnasta huonoissa sääolosuhteissa toivoisin lisää tietoa.