
Testaa, oletko Sähköautotietäjä!
Toteutettu yhteistyössä e-Expert korjaamoketjun kanssa
Sähköautojen ikääntyessä huoltotarve kasvaa
Erityisesti akkujen parissa huoltotarve kasvaa, kun sähkö- ja hybridiautot ikääntyvät. Yhä useammassa sähköautossa akkutakuu umpeutuu lähivuosina ja korjaamoille tämä tarkoittaa painetta päivittää osaamistaan jatkuvasti.
Viime vuosina sähkö- ja hybridiautojen määrä on kasvanut rutkasti ja liikenteessä näkyy entistä enemmän jo hieman vanhempia sähköajoneuvoja. Mitä enemmän sähköautot ikääntyvät, sitä enemmän korjaamoille tulee eteen tilanteita, joissa osaamista mitataan.
Akkukorjausten syynä ei useinkaan ole loppuun kuluminen
Usein ajatellaan, että ikääntyessään akku kuluu loppuun eli kapasiteetti alenee niin, että sähköllä päästävä ajomatka ei enää riitä suunniteltuun käyttötarkoitukseen. Vielä ei kuitenkaan juuri tule vastaan niin vanhoja litiumakkuja, että kapasiteetti olisi laskenut luonnollisen ikääntymisen takia liian pieneksi. Haasteena on tyypillisemmin akun vioittuminen.
Monesti akun vioittuva osa on akkukenno, ja tämä taas johtaa akkumoduulin vaihtoon. Akkukennon vioittuminen voi tapahtua jo takuuaikana, ja syynä saattaa olla esimerkiksi epäpuhtaudet, jotka ovat päässeet tuotannossa kennon sisään. Akuissa on useita erilaisia komponentteja, jotka voivat vikaantua: tunnistimia ja ohjaimia, lämmitykseen liittyviä osia sekä elektroniikkaa. Akkuun saattaa päästä myös kosteutta, joko kondenssin tai tiivistysongelman takia ja ajan mittaan syntyy ongelmia.
Turvallisuusasiat kuntoon sähköautojen huolloissa ja korjauksissa
Autokorjaamon vastuulla on varmistaa, että huolto ja korjaus suoritetaan asianmukaisesti, ajoneuvon korkeajännitejärjestelmä täyttää sille asetetut sähköturvallisuusvaatimukset ja auto luovutetaan turvallisessa kunnossa takaisin asiakkaalle. Akkukorjaukset täytyy aina dokumentoida, jotta myöhemmin voidaan osoittaa akun sähköturvallisuuden tila ja akulle tehdyt toimenpiteet.
Kun sähköautoihin ilmaantuu vikoja ensimmäisiä kertoja, ei valmiita ohjeita ole välttämättä auton valmistajallakaan. Mekaanikolla on oltava ongelmanratkaisukykyä, ja korjaamolla mahdollisuus hyvään tekniseen tukeen.