
Sähköä kuorma-autoihin
Dieselmoottori säilyttää roolinsa, mutta sähkökuorma-auto tarjoaa jo vaihtoehdon.
Raskaan kalustossa siirtymä kohti sähköä on alkumetreillä ja edessä mittava työsarka. Volvo Finlandin etujoukoissa toimii Janne Silvonen. Hän työskentelee yhtiössä nimikkeellä Commercial and Technical Manager Electromobility.
”Olen Volvo Finlandin organisaation, asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden tukena sähkökuorma-autoihin liittyvissä kysymyksissä”, Silvonen selventää.

Sähkökuorma-autoihin liittyvä kenttä onkin poikkeuksellisen laaja. Autojen lisäksi otetaan kantaa muun muassa suunniteltuihin kuljetustehtäviin ja niiden reitteihin sekä latausratkaisuihin.
”Käymme myös läpi sähköauton hankinnan liiketoiminnallisen puolen eli miten hankinnasta saadaan asiakkaalle kannattava.”
Moniin kuljetustehtäviin
Volvon mallistoon kuuluu laaja valikoima sähköisiä kuorma-autoja. Valikoima yltää keskiraskaista FL- ja FE-malleista aina raskaaseen jakeluliikenteeseen (FM, FH) ja maansiirtoon (FMX) saakka.
Malliston kevyemmän pään autot saatiin markkinoille jo muutama vuosi sitten. Ensimmäinen raskaamman pään auto – kaksiakselinen FM-vetoauto – puolestaan luovutettiin Suomessa asiakkaalle tämän vuoden maaliskuussa.

Jalostettu i-Shift
Silvosen mukaan keskiraskaiden ja raskaiden autojen sähkötekniikoissa on eroja. FE- ja FL-malleissa voimalinja on samanlainen kuin Volvon sähkölinja-autoissa. Voimalinjan muodostaa yhden tai kahden sähkömoottorin ja kaksinopeuksisen vaihteiston yhdistelmä.
FM-, FH- ja FMX-malleissa hyödynnetään Volvon 12-nopeuksista i-Shift-automaattivaihteistoa. Sitä on muokattu niin, että se saadaan kytkettyä toimimaan kahden tai kolmen sähkömoottorin kanssa.
”i-Shift-vaihteisto on sen vuoksi suunniteltu tietyiltä osin uusiksi. Siinä ei esimerkiksi ole kytkintä. Myös sen elektroninen ohjausyksikkö on uudistunut”, Silvonen kertoo.

Ei akkujen ylimitoitusta
Volvon kuorma-autoihin asennetaan yleensä kahdesta kuuteen akkupakettia. Yhden akkupaketin kapasiteetti on 90 kWh. Näin ollen kuuden akun yhdistelmään voidaan varata 540 kWh sähköenergiaa.
Yksi akkupaketti painaa noin 500 kg, joten paketeista kertyy painoa auton rakenteisiin. Sen vuoksi onkin tärkeää, että akuston kokoa ei ylimitoiteta. Sopivilla yhdistelmillä on jo saavutettu lupaavia tuloksia.
”Hyvissä olosuhteissa 40 tonnin puoliperävaunuyhdistelmällä on ajettu jopa 300 kilometrin toimintamatka”, Silvonen sanoo.

Teksti ja kuvat Arto Vänttinen
Teksti on lyhennelmä Suomen Autolehden 5/23 numerossa olleesta artikkelista. Koko artikkelin voit lukea hankkimalla lehden täältä!