Korihuolto Moksi: kokonaisvaltaisesti päällirakenteita

Jukka Moksi on ollut 16-vuotiaasta alkaen tekemisissä raskaan kaluston, päällirakenteiden ja hydrauliikan kanssa, joten on helppo uskoa, kun tänä vuonna 60 vuotta täyttävä yrittäjä toteaa, että ”tänä päivänä meillä on aika paljon hydrauliikkaosaamista”.

Noin sanoessaan Moksi tarkoittaa kahta 100-prosenttisesti omistamaansa yritystä, jotka ovat vuonna 2003 perustettu Korihuolto Moksi Oy ja vuonna 2011 perustettu MovaLube Oy. Viimeksi mainittu valmistaa innovatiivisia raskaankaluston keskusvoitelujärjestelmiä.

Moksi ei perustanut kylmiltään Korihuoltoa, vaan oli sitä ennen pitkään muun muassa ison päällirakentajan toimitusjohtaja ja osaomistaja. Tänä kesänä 20 vuotta täyttävän Korihuolto Moksin perustamista helpotti se, että Jukka Moksi oli kuljetusalalla tuttu henkilö.

Jukka Moksin perustama Korihuolto Moksi täyttää kesällä 20 vuotta.

Kun kahdelle yritykselle suunnitellun, vuona 2007 valmistuneen 1 900 neliömetrin hallikiinteistön toiseen päähän ei tullutkaan ulkopuolista korinrakennusyrittäjää, Korihuolto Moksi hyödynsi tilan kokonaisuudessaan. Yksi läpiajettavista halleista valjastettiin maalaamoksi. Jopa 32-metrisen ajoneuvon maalaamisen mahdollistavassa Korihuollon maalaamossa työskentelee tällä hetkellä kolme maalaria kahdessa vuorossa. Huolto- ja korjaamotilaa on rakennuksen muissa osissa kahdeksalle kuorma-auton kokoiselle ajoneuvolle, ja pakettiautoja mahtuisi kerralla sisälle noin tuplasti enemmän.

Paljon kolarikorjauksia

”Elintarvikkeiden kuljetuskonteissa olevien kylmäkoneiden korjaukset ovat kesäkauden hommia: kun on kuuma ja kylmäkoneet isoimmalla käytöllä, niitä on hyvinkin paljon – talven ”kausituote” puolestaan on lämmitin!”, naureskelee korjaamopäällikkö Kalle Pasanen.

Lähes 60 prosenttia Korihuollon töistä tulee vakuutusyhtiöiltä.

Kolarikorjauksessa olleen Ivecon vieressä näkyy eri kuormakorivalmistajien käyttämiä metalliprofiileja.

”Kolarikorjauksissa me ollaan vahvoja, sillä me pystytään korjaamaan kuormakorit, takalaitanostimet ja kylmäkoneet. Hytit pystymme oikomaan ja maalaamaan. Runkotöitä ei ole nyt enää tehty. Meillä on asiakkaina monia isoja toimijoita, ja asiakaskunta kattaa koko Suomen. Leipuri voi syödä työnsä omat ns. susikappaleet, mutta meidän on tehtävä työt aina niin, että sellaisia ei synny”, muistuttaa korjaamoyrittäjä.

Jos auto menee kolarissa ajokelvottomaksi, niin yrityksessä, pystyykö sen korjaamaan väliaikaisesti liikenteeseen – tukkimalla esimerkiksi kuormakorin seinään tulleen reiän väliaikaisesti – ja tekemään lopullisen korjauksen jonkun ajan päästä, kun osat on saatu. Osat pyritään varaamaan aina niin, että työ pystyttäisiin tekemään kerralla, mutta totta kai tulee niitäkin tilanteita, että purkamisen myötä tarvittavien osien tarve kasvaa.

Videolla näkyy Moksin MovaLube Oy:n valmistaman voitelujärjestelmän testausta:

Teksti: Pekka Virtanen

Tämä on lyhennelmä lehtinumerossa 5/2023 julkaistusta artikkelista. Lehden sisällön näet TÄÄLTÄ