Kilpailukykyä investoinneilla
Autokannan sähköistyminen etenee nyt nopeasti. Muutos on käsinkosketeltava myös jälkimarkkinoilla.
Uusien autojen kanta sähköistyy vauhdilla ja se on asettanut alan yritykset haastavien valintojen eteen.
Kuopiolaisessa Savon Dieselissä tultiin vedenjakajalle muutama vuosi sitten. Varaosa- ja korjaamopalveluja tarjoavassa yrityksessä oli tehtävä päätöksiä, mihin suuntaan toimintaa tulee kehittää.
”Tulimme siihen tulokseen, että jatkuvan varaosakaupan kehittämisen lisäksi omaan korjaamotoimintaan investointi on paras tapa pysyä kehityksessä mukana”, toimitusjohtaja Mikko Nikkanen kertoo.
Laatutaso korkealla
Savon Dieselin selkärangan muodostavat varaosakauppa ja oman korjaamon pyörittäminen. Yrityksessä on 14 työntekijää, joista noin puolet työskentelee varaosien parissa.
Varaosien laadussa halutaan kilpailla merkkiliikkeiden kanssa. Yrityksen pääyhteistyökumppani varaosatoimituksissa on Kaha.
Laatumielikuvan rakentamisessa auttaa se, että Kahan varaosilla on kolmen vuoden tai 100000 kilometrin takuu. Tuotevalikoima on laaja.
”Korjaamoasiakas on varaosakaupassa ykkösasiakas. Toki meiltä voi tulla kuka tahansa ostamaan osia liikkeestä, mutta valtaosa varaosamyynnistä suuntautuu asiakaskorjaamoillemme.”
Huolto tuo korjaamolle
Savon Dieselin korjaamolla on kahdeksan nostinpaikkaa, joilla työskentelee viisi asentajaa. Korjaamolla käy hyvin monen ikäistä autokalustoa, mutta useimmin autot ovat noin 5–8 vuoden ikäisiä.
Useimmiten asiakas tuo auton korjaamolle määräaikaishuoltoon. Huollon yhteydessä voidaan löytää muita korjausta vaativia kohteita.
”Omalta korjaamolta saamme tietoa siitä, mihin ala kehittyy ja se auttaa meitä ymmärtämään asiakkaiden tarpeita paremmin. Siitä on apua myös korjaamoasiakkaittemme palvelussa.”
Korjaamoon investoitava
Korjaamopuolella panostetaan asentajien koulutukseen sekä työkalujen ja testauslaitteiden hankintaan. Savon Diesel järjestää tiloissaan myös koulutusta asiakaskorjaamoilleen.
”Jaamme mielellämme tietotaitoa ja uskomme, että se auttaa meitä ja asiakkaitamme pärjäämään kilpailussa. Näin myös oma henkilöstömme pääsee ylläpitämään ammattitaitoaan”, Nikkanen toteaa.
Teksti ja kuvat Arto Vänttinen
Teksti on lyhennelmä Suomen Autolehden 3/23 numerossa olleesta artikkelista. Koko artikkelin voit lukea tilaamalla lehden täältä!