Jakkaralla tänään: Juha Ruotsalainen, Veho Oy Ab
Neljä vuotta sitten Veho karsi merkkiedustuksensa käsittämään vain Mercedes-Benzin. Tuolloin asetetut tavoitteet on saavutettu 2020-luvun alkuvuosien yleisistä haasteista huolimatta.
(Laajempi artikkeli on julkaistu lehtinumerossa 7/2023)
Juha Ruotsalainen aloitti toimitusjohtajan tehtävässään melko tarkkaan viisi vuotta sitten. Työnantajana Veho Oy Ab on hänelle enemmän kuin tuttu: Ruotsalainen aloitti helmikuussa 1989 Hämeenlinnassa Vehon kuorma-automyyjänä, ja on siitä lähtien ollut yhtiön palveluksessa.
Vähitellen lisää vastuuta
Eteneminen lähes 2 400 henkilöä työllistävän konsernin vetovastuuseen vei lähes 30 vuotta, eikä nykyrooli ollut varmasti uran alkuvuosina edes mielessä. Lisävastuuta on tullut vaiheittain, 5–8 vuotta kestäneiden työjaksojen sekä esimerkiksi erinäisten johtamiskoulutusten ja MBA-tutkinnon myötä.
”Olen ollut aina valmis kehittämään itseäni ja panostamaan tavoitteiden saavuttamiseen. Aivan tarkkaa polkua en ole uralleni vuosien varrella suunnitellut, mutta omaan kyllä suunnitelmallisuutta ja jonkinasteista asioiden ennalta näkemistä. Siksi etenemiseni yrityksen organisaatiossa on ollut mielekästä, nimitykseni uusiin tehtäviin ovat tuntuneet itsestänikin aina luontevilta. Kollegoideni, esimiesteni ja vaimoni kannustuksellinen tuki on aidosti ollut kuvioissa aina suuressa roolissa.”, Juha summaa.
Yhdellä brändillä
Kun moni muu autoalan suuri toimija on pikemminkin laajentanut merkkivalikoimaansa viime aikoina, herää väistämättä kysymys siitä, miten Veho pärjää yleisesti haastavassa markkinatilanteessa yhden premium-brandin kanssa?
”Meillä on erityisen hyvät ja kiinteät suhteet päämieheemme. Vuoteen 1939 ulottuva yhteistyömme valmistajatahon kanssa on vankka toiminnan kivijalka, muttei tietenkään tee asioita itsestään selviksi. Meidän tulee lunastaa paikkamme kumppanina joka kuukausi, kvartaali ja vuosi. Sovimme yhteistyössä ensin määrätietoisesti mitä tehdään, ja sitten tehdään mitä sovittiin”, Ruotsalainen sanoo.
Vaikka 2020-luvun alkuvuodet ovat tuoneet ennalta-aavistamattomia haasteita koko yhteiskunnallemme, on Veho onnistunut paikkaamaan muiden merkkien jättämän loven liikevaihdossaan, ja kasvattamaan sitä suunnitellusti. Vuoden 2022 tilinpäätöksessä liikevaihtoa oli lähes 1,7 miljardia euroa. Kannattavuus on myös säilynyt suunnitelmien mukaisesti positiivisena ja euromääräisesti kasvanut.
Vastuullisuus luupissa
Todella moni autoalan toimija tuo viestinnässään esille ympäristöasioidensa huomioimista, niin myös Veho. Haastattelun aikana syntyy vaikutelma siltä, että perheyrityksessä, jonka omistajataho osallistuu aktiivisesti hallitustyöskentelyyn, vastuullisuuteen liittyviä asioita viedään oikeasti yrityksen toimintoihin ja henkilöstön tekemiseen. Tuloksia on nähtävissä teksti- ja numeromuodossa vuosittain julkaistavasta, vapaasti kotisivuilta luettavasta vastuullisuusraportista.
Juha Ruotsalainen korostaa, ettei vastuullisuutta viedä eteenpäin jollain yksittäisellä teolla tai kampanjalla, vaan arkisen toiminnan tulee luontevasti tukea tätä suuntausta, jokaisen työntekijän kohdalla. Se tarkoittaa sitä, että toimintatavat ja prosessit on luotu asetettuja päämääriä tukeviksi. Henkilöstön tyytyväisyys ja hyvinvointi ovat avainasemassa. Sitä Veho mittaa nykyään kaikissa toimintamaissaan samalla Great Place To Work -järjestelmällä, jolloin yrityksen toimintamaiden välinen vertailtavuus on helppoa.