Hyundain koeajokiertueella sähköinen tunnelma: Vetyauto vetonaulana
Tapahtumat tuovat piristystä autoliikkeen arkeen, vaikka ne eivät enää houkuttelekaan asiakkaita paikan päälle entiseen malliin. Hyundain koeajokiertueella houkuttimena oli vetyauto.
Hyundai Motor Finland Oy toteutti kevään ja syksyn aikana kaksi Koe x Aja -koeajokiertuetta eri puolilla Suomea. Keväällä kohteena olivat pääsääntöisesti Suomen isoimmat kaupungit, kun taas syksyllä jalkauduttiin myös pienemmille paikkakunnille. Manner-Suomen lisäksi vierailtiin Maarianhaminassa, mikä oli eksoottinen lisä tavanomaiseen kiertuerutiiniin.
Syksyn kymmenen paikkakunnan kiertue päättyi lokakuun alussa Järvenpäähän, jossa Hyundait olivat esillä paikallisen jälleenmyyjän Mäkelän Auto Oy:n toimipisteessä.
Päävastuu kiertueen toteuttamisesta oli maahantuoja Hyundai Motor Finlandilla. Maahantuojalla oli kiertueella mukana neljä omaa työntekijää sekä pari erikseen palkattua promootiohenkilöä. Myös koeajettavat autot olivat maahantuonnin järjestämiä, ja ne kulkivat kiertueen mukana autonkuljetusrekassa.
”Tällä kertaa meillä oli mukana kahdeksan autoa sekä pakettiauto, jossa kuljetettiin kiertuejärjestelyissä tarvittavia tavaroita, kuten katoksia, lippuja ja ständejä”, aluemyyntipäällikkö Joel Räsänen kertoo.
Sähköinen mallisto esillä
Räsäsen mukaan kiertue oli sujunut positiivisissa merkeissä ja ihmisiä oli ollut mukavasti liikkeellä. Koeajoja oli tehty tapahtuman aikana keskimäärin 25 kappaletta päivittäin.
”Yksi keskeinen koeajokiertueen tavoite on madaltaa asiakkaiden kynnystä tulla autoliikkeeseen ja koeajaa uusia autoja”, Räsänen sanoo.
Tämänkertaisen kiertueen erityinen vetonaula oli Nexo-polttokennoauto, jonka käyttövoimana toimii vety. Osa asiakkaista oli tullut koeajotapahtumaan nimenomaan Nexon vuoksi.
”Kyllä Nexo on kiinnostanut kävijöitä. Ihmiset haluavat itse kokea, minkälaista polttokennoautolla on ajaa”, Räsänen kertoo.
Nexon lisäksi kiertueen autokalusto painottui Hyundain täyssähköautoihin ja hybrideihin. Räsäsen mukaan ladattavat automallit kiinnostavat asiakkaita tällä hetkellä. Tämä näkyy myös tilauskannassa, jossa täyssähköisiä automalleja on noin 50 prosenttia ja ladattavia hybridejä reilut 10 prosenttia. Täyssähköauto ja lataushybridi ovat kuitenkin monelle asiakkaalle uusia tuttavuuksia, joten niistä riittää kysyttävää.
”Eniten kysymyksiä tulee latausautojen toimintamatkoista, ja esimerkiksi talvisten olosuhteiden vaikutuksesta sähköautojen toimintaan. Samoin autojen lataamiseen liittyvistä asioista keskustellaan paljon.”
Teksti: Arto Vänttinen