Astra Vuoden sähköauto

Sähköala valitsi Opel Astra Electric Sports Tourerin Vuoden sähköauto 2025 -palkinnon voittajaksi.

Sähköalaa edustava Sähköinsinööriliitto ry on valinnut Opel Astra Electric Sports Tourerin vuoden parhaaksi sähköautoksi Suomessa. Palkinto jaettiin tänä vuonna seitsemännen kerran.

Astran voiton avaimina olivat energiatehokkuus, hiljaisuus, farmarikorin käytännöllisyys ja tietty tavanomaisuus. Erityistä kehua saivat tavanomaiset hallintalaitteet, joiden opetteluun auton ensi kertaa istahtaessa ei tarvinnut käyttää aikaa.

Opel Astra Electric Sports Tourer sai tunnustusta sähköinsinööriliitolta.

Sähköinsinööriliiton Vuoden sähköauto -kisan tarkoituksena on tutkia autoja tavallisen kuluttajan silmin. SIL haluaa poistaa ennakkoluuloja ja oikoa mahdollisia väärinkäsityksiä sähköautoilusta ja siten alentaa kynnystä siirtyä polttomoottorikäyttöisetä autosta sähköautoon.

Sopii keskivertoautoilijalle

Voittajan valitsi palkintoraati, johon kuuluivat Ilkka Manner, Jouni Kekäläinen ja Vesa Linja-aho Sähköinsinöörit SIL ry:stä, Jarmo Raninen Sähköteknisen kaupan liitosta, Jukka Aro Sähkö- ja teleurakoitsijat STUL ry:stä, Tapio Koivu Sähkötekniikan ja energiatehokkuuden edistämiskeskus STEKistä, Tuukka Heikkilä Energiateollisuus ry:stä, Kirsi Immonen Latauspiste fi:stä sekä vapaa toimittaja Mikko Arvinen.

Astra Electric Sports Tourerin käytännöllisyys miellytti valintaraatia.

Raati perusteli valintaansa ennen kaikkea keskivertoautoilijalle riittävillä ominaisuuksilla, tiloilla ja kohtuullisella hinnalla. Erityisesti yllätti auton tavallisuus. Opelissa on tehty siirtymä polttomoottoriautoilusta sähköautoiluun huomaamattomaksi.

”Eräskin autoon tutustunut istui ennalta tuntemattomaan Opeliin, sääti penkin, tarkisti tuulilasinpyyhkimien ja vilkun toiminnat ja läksi ajamaan. Myös Opelin ketteryys on omaa luokkaansa. Pysäköinti kaupungissa onnistuu helposti koska auto kääntyy tarpeeksi, ohjaus on kevyt ja kulmat näkyvät”, kuuluivat raadin perustelut.

Energiatehokkuudella merkitystä

Palkinnon arvosteluissa korostettiin myös Opel Astra Electricin ST:n energiatehokkuuden merkitystä. Vaikka sähköautolla ajaminen on käyttökuluiltaan paljon polttomoottoriautoja edullisempaa, voi etenkin pikalatausta käytettäessä latauskulut nousta yllättävän korkeiksi. Pienikulutuksisessa sähköautossa säästöä syntyy kuitenkin jokaisella pikalatauksella.

Astra Electric Sports Tourerin akuston kapasiteetti on 54 kWh. Sähköinen voimalinja tuottaa 115 kW tehon ja 270 Nm vääntömomentin.

Opel Astra Electric ST on varustettu 115 kW tehon tuottavalla sähkömoottorilla ja 51 kWh akustolla. Kulutus WLTP-syklillä on 15,0 kWh, minkä myötä Astra Electric ST:n toimintamatka on 414 km. Tavaratilaa farmarimallissa 516–1 556 litraa.

Autoa voidaan pikaladata 100 kW:n teholla ja lataus 20:stä 80 prosenttiin sujuu noin 30 minuutissa. Opel Astra Electric ST Edition -mallin hinnat alkavat 42 140 eurosta.

***

Suomen Autolehti on Sinun lehtesi, jos olet kiinnostunut autoalasta, jälkimarkkinoista tai autotekniikasta. Voit ostaa Suomen Autolehden irtonumeroita Lehtiluukusta tai tilata monipuolisen alan ammattijulkaisun täältä.

Tutustu myös lehden kustantajaan Suomen Autoteknilliseen liittoon. Liiton jäsenyys pitää sisällään Suomen Autolehden vuositilauksen.