Agenttimallikin valikoimassa
Stellantiksen valmistajatason muutokset alkavat näkyä autoliiketasolla, kun uudet sopimukset saadaan lähiaikoina voimaan.
Stellantis on saamassa Euroopan jakeluverkoston uudistustyötään valmiiksi. Valmistaja käy parhaillaan neuvotteluja eurooppalaisten jälleenmyyjien kanssa uusista sopimuksista.
Suomessa jälleenmyyntisopimusten laatimisesta vastaa Bassadoneen kuuluva Auto-Bon Oy. Yhtiö on aiemmin toiminut Peugeotin, Citroënin ja DS Automobilesin maahantuojana ja valikoima on laajentunut tänä vuonna.
Opelin maahantuonti siirtyi Auto-Boniin 1.4. ja Fiatin, Alfa Romeon, Jeepin, Abarthin sekä Fiat Professionalin maahantuonti seurasi perässä 1.6.
Aiesopimukset valmistuvat
Sopimuskierroksen taustana on se, että Stellantis irtisanoi jälleenmyyntisopimuksensa Euroopassa noin kaksi vuotta sitten.
Peugeotin, Citroënin, DS Automobilesin, Fiatin, Alfa Romeon, Jeepin, Abarthin ja Fiat Professionalin irtisanomisaika tuli täyteen kesäkuun lopussa. Opelin sopimukset puolestaan umpeutuvat lokakuun lopussa.
Auto-Bon on laatinut autoliikkeiden kanssa uusia aiesopimuksia, joita viimeisteltiin alkukesän aikana. Varsinaiset sopimukset tehdään viipymättä, kun valmistajatason neuvottelut ovat valmiit.
”Halusimme tehdä ensi aiesopimukset, jotta autoliikkeet voivat olla rauhallisella mielellä edustuksen jatkumisesta”, Auto-Bonin toimitusjohtaja Markus Vuolle kertoo.
Agenttimalli tulossa käyttöön
Valmistajatason neuvottelut ovat edenneet jo niin pitkälle, että suurempia suuntaviivoja alkaa olla jo selvillä. Vuolteen mukaan Auto-Bon tulee Suomessa solmimaan kahdenlaisia sopimuksia.
Peugeot, Citroën, Opel ja Fiat tulevat jatkamaan henkilöautomyynnissä hyvin pitkälle samanlaisin sopimuksin kuin aiemmin. Sen sijaan DS Automobiles, Alfa Romeo, Jeep ja kaikki pakettiautoedustukset siirtyvät agenttimalliin.
Agenttimalli tarkoittaa autoliikkeille isoa muutosta etenkin automyynnissä. Autoliikkeet eivät enää osta uusia autoja varastoonsa, vaan myyvät niitä valmistajan varastosta. Valmistaja maksaa autoliikkeelle jokaisesta myydystä autosta palkkion eli komission.
Kannattavuuden säilyttävä
Vuolle ymmärtää, että uuteen malliin siirtyminen on mietityttänyt autokauppiaita. Sopimuksista pyritään kuitenkin neuvottelemaan sellaisia, että ne tyydyttävät molempia osapuolia.
”Agenttimallissa esimerkiksi komissioiden on oltava sillä tasolla, että autoliikkeiden toiminta on kannattavaa ja liiketoiminnallisesti kiinnostavaa.”
Teksti ja kuvat Arto Vänttinen
Teksti on lyhennelmä Suomen Autolehden 6/23 numerossa olleesta artikkelista. Koko artikkelin voit lukea hankkimalla lehden täältä!