800 voltin herkkua: Porsche Taycan

Porsche on tunnetusti premium- tai ylellisyystuote, jonka hankkiminen vaatii vahvaa ostovoimaa. Taycan on ollut tässä mielessä Suomessa varsin kiinnostava autouutuus, koska sen hinnassa ei nollapäästöjen vuoksi ole ollut euroakaan autoveroa.

Taycan on ollut Porscheksi jopa edullinen, mikä on herättänyt asiakkaissa aivan uudenlaista mielenkiintoa. Kun Suomessa valittiin toissa vuonna Vuoden Autoa 2021, yleisön valitsemaksi suosikiksi nousi juuri Porsche Taycan.

Sittemmin varsinaiseksi myyntimalliksi on osoittautunut farmarikorin muotoja tavoitteleva Taycan Cross Turismo -versio. Suomalaiset taitavat siis edelleen olla farkkukansaa. Siitä huolimatta kylmä fakta on, että Taycan Cross Turismon hankintahinta lipsahtaa yli 100 000 euron rajapyykin. Laatu ja suorituskyky ovat aina maksaneet, eikä sähköauto tätä seikkaa ole ainakaan vielä muuttanut – melkeinpä päin vastoin.

Taycan Cross Turismo on saatavissa neljänä eri mallivaihtoehtona. Performance Battery Plus -ajoakku (bruttokapasiteetti on 93,4 kWh), neliveto ja mukautuva ilmajousitus ovat aina vakiovarusteita kaikissa malliversioissa. Tätä artikkelia varten koeajetun, lähtötason Taycan 4 Cross Turismon huipputeho on Launch Control -järjestelmän yhteydessä rotevat 350 kW eli 476 hevosvoimaa. Tehokkaimmassa versiossa tehoa on huimat 560 kW eli 761 hv. Urheilullisuus on siis vahvasti läsnä.

Porsche Taycanit on rakennettu J1-perusrakenteelle, jota hyödyntää myös konsernisisar Audi e-tron GT.

Enemmän voltteja

Cross Turismon kookkaan ajoakun ansiosta WLTP-normitettua toimintamatkaa mitataan 490 kilometriä, joista kovilla pakkasilla toteutuu noin 330 kilometriä. Käytännön kantama asettuu siten näiden välimaastoon, ajotavan ja olosuhteiden mukaan. Objektiivisena huomiona voidaan arvioida, että nämä ovat arvoja, joilla tyypilliset perusajot jopa pitkien etäisyyksien Suomessa onnistuvat useimmissa tilanteissa huoletta.

Porschella on kiinnitetty erityistä huomiota akun latausominaisuuksiin sekä voimansiirtojärjestelmän ja matkustamon lämpötilan säätelyyn haastavissa olosuhteissa. Jos ja kun lataustarve tulee eteen matkan varrella, on Porschella plakkarissaan vielä yksi ässä, mainittu 800 voltin sähköjärjestelmä. Taycan olikin ensimmäinen sarjatuotantohenkilöauto, jossa käytettiin 800 voltin sähkömoottoreita ja ajoakkujärjestelmää.

Taycan Cross Turismossa on vakiona 800 voltin Performance Battery Plus -ajoakku, jonka bruttokapasiteetti on 93,4 kWh.

Suuremman jännitteen myötä onnistuu huomattavasti tavanomaista nopeampi lataus, kunhan syöttötehoa vain riittää. Jännitteen kaksinkertaistuessa yleisempiin 400 voltin järjestelmiin verrattuna virran määrä puolittuu, eivätkä liittimet ja kaapelit joudu niin koville rasituksille. Niinpä Taycan Cross Turismon maksimi latausteho tasavirralla onkin peräti 270 kW, jolla lähes tyhjän akun lataus 80 prosentin tasoon kestää vain alle puoli tuntia. Juuri laadukkaat latausominaisuudet ovat premium-sähköautoissa tärkeässä roolissa, sillä autoistaan enemmän maksavilla asiakkailla on oletusarvona, ettei pikalataus matkan varrella saa muodostua kynnyskysymykseksi.

Notkeaa suorituskykyä

Taycan Cross Turismossa on viisi perusajotilaa: Range, Normal, Sport, Sport+ ja Individual. Ajotiloissa on selkeät erot suorituskyvyn ja esimerkiksi kiihtyvyyden suhteen. Valitsemalla ajomoodiksi Sport plussan auton vastaavuus vauhtipedaalin painallukseen muuttuu hyvin teräväksi. Range-moodissa suurin nopeus on rajoitettu 100 km/h lukemaan, eli moottoritievauhdeissa tämä ajotila jää käyttämättä, ellei asetu rekkaletkan jatkeeksi. Vakiovarusteluun kuuluva Gravel Mode ‑ajotila parantaa ajo-ominaisuuksia päällystämättömillä teillä, mutta selvää on, ettei Cross Turismo silti ole maastoauto. Sorapäällysteisellä nimismiehenkiharalla ajettaessa auto ei oikein tunnu olevan kotonaan. Lisävarusteena saatava Off-Road Design -varustepaketti korottaa maavaraa 30 millimetrillä.

Taycanissa on latausyhteet molemmin puolin keulaa. Sähköisesti avautuva luukku on lisävaruste.

Ilmajousituksen ansiosta autolla voi taittaa matkaa myös mukavasti. Iskunvaimennuksen esiasetustasot ovat Normal, Sport ja Sport+. Normal-asetuksessa ajomukavuuskin on läsnä, mutta valitettavasti koeajoyksilön 21 tuuman lisävarustevanteet tuovat mukanaan todella matalan profiilin renkaat, joiden koko oli edessä 265/35/ZR21 ja takana peräti 305/30/ZR21. Näistä kantautuu sisälle selkeä rengasmelu, joka korostuu etenkin takana, ja on moottoritienopeuksissa valitettavasti jo suorastaan häiritsevää. Auton ajettavuus ja ohjaustuntuma ovat erinomaisella tasolla. Vakuuttavin ominaisuus on edelleen auton täsmällinen ja reaktiivinen ohjautuvuus – aivan kuten urheiluautossa pitääkin.

Koeajojaksolla keskikulutus asettui hieman ajosuoritteesta riippuen 24,2–25,8 kWh tuntumaan sadalla. Auton suorituskyky huomioon ottaen kulutus on hyvin aisoissa.

Cross Turismon erottaa on perus-Taycanista auton peräpään erilainen muotoilu ja suurempi tavaratila. Ulkoiset eroavaisuudet voisivat olla rohkeampiakin.

Tekniikka

Porsche Taycan 4 Cross Turismo

Moottori: kaksi sähkömoottoria, teho 350 kW (476 hv), vääntö 500 Nm.

Ajoakusto: kapasiteetti 83,7 kWh (netto)

Suorituskyky: 0–100 km/h 5,1 s, huippunopeus 220 km/h

Kulutus: 21,4 kWh/100 km (WLTP)

 Toimintamatka: 490 km (WLTP)

CO2-päästöt 0 g/km

Voimansiirto: automaatti, neliveto

Hinta: 109 810 euroa

Teksti: Harry Kuurio