Raskaan kaluston renkaanvaihtokoneet

Järeillä renkaanvaihtokoneilla onnistuu rengastyöt jopa kookkaisiin työkoneisiin.

JULKAISTU SUOMEN AUTOLEHDEN NUMEROSSA 9/2022

Raskaan kaluston rengastyöt ovat fyysisesti raskaita. Painavien pyörien siirtely ja nostelu voivat väärin suoritettuina johtaa rasitusvammoista johtuviin sairauspoissaoloihin tai jopa loukkaantumisiin. Tämän vuoksi oikeanlaisten korjaamolaitteiden hankintaan kannattaa panostaa.

Renkaanvaihtokone voi vähentää rengastöiden rasittavuutta esimerkiksi erilaisilla renkaan nostoa helpottavilla ominaisuuksilla. Monipuolisesti liikkuvat asennus- ja irrotuspäät sekä tehokkaat palteenirrottimet helpottavat työskentelyä jo merkittävästi. Kun laitteeseen lisätään vielä osittain automatisoituja toimintoja, kuten työkalupäiden liikuttelu, on työnteko varsin vaivatonta. Täysin automatisoituja laitteitakin on tarjolla, mutta niiden suhteellisen korkea hinta rajoittaa vielä useiden korjaamoiden hankintoja.

Koneellista nostoapua

Rengastyöt pitävät sisällään pääpiirteittäin samat työvaiheet, olipa sitten kyseessä kevyet henkilöauton tai raskaan työajoneuvon renkaat. Rengasta vanteelle asennettaessa täytyy renkaan jäykkä jalkaosa saada vanteen reunasarven sisäpuolelle. Vastaavasti rengasta irrotettaessa täytyy renkaan jalkaosa nostaa reunasarven yli vanteen ulkopuolelle. Koska renkaan jalkaosan tehtävä on pitää rengas tiukasti vannetta vasten, on sovitus varsin tiukka. Tästä pitää huolen jalkaosassa kulkeva, joustamaton reunavaijeri. Käsivoimin renkaan vääntäminen vanteelle on melkoista hikoilua ja monessa tapauksessa mahdoton tehtävä. Renkaanvaihtokoneen tehtävä onkin hoitaa paljon voimaa vaativa työ asentajan puolesta.

Kevyen kaluston rengaskoneissa rengas nostetaan usein laitteen päälle vaakatasoon. Raskaan kaluston painavia renkaita käsiteltäessä nostelua tulisi välttää. Pääsääntöisesti raskaan kaluston renkaanvaihtokoneessa rengas saakin olla pystyasennossa. Tällöin rengasta voidaan liikutella pyörittelemällä, eikä ylimääräiseen nosteluun ole aihetta. Vanne kiinnitetään koneeseen maassa olleessaan, jonka jälkeen koneen nostovarsi nostaa sen työskentelykorkeudelle. Kiinnityskäpälien pienin ja suurin korkeus maasta yhdessä käpälien avautuman kanssa määrittää sen, minkä kokoisia renkaita laitteella voidaan työstää. Lisävarusteena saatavilla jatkopaloilla koneen kapasiteettia voidaan usein kasvattaa merkittävästikin.

Työturvallisuus tärkeää

Raskaan kaluston rengasalalla työturvallisuuteen tulee kiinnittää erityistä huomiota. Raskaat renkaat ja suuret täyttöpaineet ovat vaarallinen yhdistelmä. Renkaita paineistettaessa tulisi käyttää tarkoitukseen suunniteltua täyttöhäkkiä, jotta mahdollisessa räjähdystilanteessa vältyttäisiin henkilövahingoilta. Pahimmassa tapauksessa renkaan räjähdys voi aiheuttaa jopa kuoleman. Viime aikoina Suomessa ei ole tapahtunut kuolemaan johtaneita rengasonnettomuuksia, mutta läheltä piti -tilanteita sattuu vuosittain. Osittain onnettomuudet ovat vähentyneet alan koulutuksen ja tiedotuksen ansiosta. Työturvallisuuskeskus on järjestänyt vuodesta 2006 saakka rengasalalle räätälöityä Rengasturvallisuuskortti -koulutusta. Kortti ei ole alalla työskenteleville henkilöille pakollinen, mutta kylläkin suositeltava.

Tutustu tarjontaan alla olevasta pdf-tiedostosta!

Teksti: Harri Miinin

Linkki PDF-taulukkoon