Raskaan kaluston nostinpylväät
Nostinpylvässarja mahdollistaa korjaamohallin monipuolisen käytön.
JULKAISTU SUOMEN AUTOLEHDEN NUMEROSSA 5/2022
Raskaan kaluston korjaus- ja huoltotöiden edellyttämät nostimet ovat kookkaita laitteita, jotka haukkaavat merkittävän siivun korjaamon pinta-alasta. Kaikissa töissä nostinta ei kuitenkaan tarvita tai siitä voi olla jopa haittaa. Hallissa on siis syytä olla vapaatakin lattiatilaa.
Liikuteltavat nostinpylväät sopivat tällaisen tilan yhteyteen mainiosti. Nostinpylvässarja on varsin sujuva ottaa käyttöön, kun korjauspaikalla tarvitaan nostinta. Nostinpylväiden ehdoton valtti onkin niiden liikuteltavuus. Tilanteen niin vaatiessa nostimet voidaan siirtää jopa ulos ja tehdä tarvittavat työt siellä.
Raskaita laitteita
Nostinpylväs nostaa ajoneuvon renkaan etu- ja takapuolelta tukevalla nostohaarukalla. Nostimen käytettävyyteen vaikuttaa olennaisesti nostohaarukan tyyppi. Koska ajoneuvokaluston rengaskoko vaihtelee, haarukan leveyden täytyy olla joko säädettävissä tai muutettavissa erilaisilla adaptereilla rengaskoon mukaan. Nostohaarukka voi olla myös rakenteeltaan sellainen, että se sallii laajan rengaskokoskaalan ilman säätöä. Mitä nopeammin nostohaarukan saa rengaskoolle sopivaksi, sitä nopeammin päästään käsiksi itse työhön.
Vaikka nostinpylväät ovat kevyen kaluston korjaamoilla melko lailla tuntematon nostintyyppi, nostinpylväillä onnistuu henkilöautonkin nosto. Tämä edellyttää nostohaarukan riittävää säädettävyyttä tai haarukan kavennussarjaa.
Järeään käyttöön tarkoitetut pylväät ovat raskaita, ja ne painavat tyypillisesti 300–500 kg. Nostinta täytyy kuitenkin pystyä käsittelemään ja siirtelemään yhden henkilön voimin ilman kaatumisvaaraa. Niinpä nostimen liikuteltavuuteen ja turvallisuuteen on panostettu niitä suunniteltaessa. Usein nostinta liikutellaan pumppukärrytyyppisellä nostolaitteella, joka on integroitu nostimeen.
Akuilla tai johdoilla
Kaapeloinnit ovat helposti vaurioituva osa missä tahansa sähkökäyttöisessä laitteessa, niin myös nostinpylväissä. Lisäksi ne vaikeuttivat pylväiden liikuttelua. Kaapeloinnit ovatkin korvautumassa langattomalla tiedonsiirrolla ja akuilla.
Langattomien nostinpylväiden käyttöönotto on merkittävästi helpompaa ja nopeampaa kuin langallisten. Usein kaapeleita tarvitaankin vain lataukseen, joten työpisteellä risteilevistä johdoista on mahdollista päästä eroon. Langattomuus saattaa näkyä laitteen hinnassa, joten huokeimmissa malleissa luotetaan edelleen langalliseen tiedon- ja sähkönsiirtoon.
Nostinpylväät perustuvat muiden pilarinostinten tapaan kahteen tuttuun tekniikkaan. Sähkömekaaniset ruuvinostimet ja hydraulisylinteriä käyttävät sähköhydrauliset nostimet ovat molemmat luotettavia, joten nostimen valinnassa kannattaakin kiinnittää huomiota muihin seikkoihin.
Raskaita ajoneuvoja nostettaessa on erityisen tärkeää, että nosto tapahtuu tasaisesti. Nostinpylväät ovat keskenään synkronoituja, jolloin ajoneuvo nousee tasaisesti eikä muodostu riskiä kaatumisesta. Yleensä pylväissä on lisäksi muitakin suojaustoimintoja, jotka estävät esimerkiksi laskemisen, jos ajoneuvo osuu alla olevaan esteeseen.
Useimmiten pylvässarjaa voi ohjata mistä tahansa siihen liitetystä pylväästä, mutta kaikissa malleissa tämä ei ole mahdollista. Ominaisuus ei toki ole välttämätön, mutta nopeuttaa työskentelyä ja vähentää turhaa liikuskelua asennustöiden aikana. Johdollinen kauko-ohjain saattaa joissakin tilanteissa olla perusteltu varuste.
Aina neljän nostinpylvään sarja ei ole riittävä. Jos esimerkiksi ilmenee tarvetta nostaa koko vetoauto-perävaunuyhdistelmää, sarjan täytyy olla laajennettavissa. Kaikki tämän kertaisen Laitekatsauksen pylvässarjoista on mahdollista laajentaa yhden, kahden tai useamman pylvään lisäsarjoilla.
Tutustu laitetarjontaan alla olevan pdf-taulukon avulla!
Teksti: Harri Miinin