Pariisin autonäyttely: yllättävän paljon uutta
Valmistajien vähäinen määrä ei ennustanut paljoa nähtävää, minkä takia Pariisin uutuusanti oli vuonna 2022 ilahduttava yllätys. Varsinkin Renault panosti kotimaansa autonäyttelyyn, ja oli mukana kaikilla konsernin neljällä merkillä. Stellantisin annista edes ranskalainen Citroën ei ollut paikalla, joskin sen korvaajana oli Jeep. Eurooppalaisten sijaan halleissa oli aasialaisvalmistajia sekä todella mielenkiintoisia pieniä yhtiöitä.
Neljä vuotta sitten, kun Pariisin autonäyttely järjestettiin edellisen kerran, voivoteltiin muutaman merkin poisjääntiä. Mitenköhän silloin olisi suhtauduttu siihen, että näyttelyhalleissa on vain kymmenisen merkittävää autonvalmistajaa. Niinpä Pariisin kahdeksasta komeasta hallista ainoastaan kolme oli käytössä, ja niistäkin vain kahdessa nähtiin merkittäviä uutuuksia. Kahta Pont de Versaillesin messualueen suurinta hallia ei avattu lainkaan.
Edellisellä kerralla vuosia sitten käytiin paljon turpakäräjiä autonäyttelyiden tulevaisuudesta. Nyt sellaisia keskusteluja ei ollut, vaan kaikki paikalle tulleet olivat tyytyväisiä tasokkaaseen, joskin vähäiseen antiin. Kiinnostavat automallit eivät välttämättä olleet tuttujen merkkien osastoilla, vaan niitä oli etsittävä tuntemattomien yhtiöiden joukosta.
Autonvalmistajat ovat yksi toisensa jälkeen ilmoittaneet jättävänsä perinteiset kansainväliset autonäyttelyt väliin. Trendi alkoi jo ennen pandemiaa, jolloin kehityksen kärjessä oli Volvo. Se ilmoitti jo vuosia sitten osallistuvansa vain yhteen autonäyttelyyn vuodessa per maanosa. Sen jälkeen valmistajat alkoivat punnita osallistumistaan sen mukaan, onko niillä uutuuksia. Pandemian aikaan taloudelliset vaikeudet vähensivät entisestään innostusta kalliisiin autonäyttelyihin osallistumiseen.
Rahat sijoitetaan nykyisin mieluummin kohdistetulle joukolle kuin haulikkoammuntana suurelle määrälle ihmisiä. Kun Geneven autonäyttely jäi jo kolmantena vuonna peräkkäin väliin viime maaliskuussa, varakkaille esiteltävät uudet urheilu- ja loistoautot piti näyttää jossakin. Niinpä elokuussa Montereyn autoviikolla paljastettiin enemmän uutuuksia kuin vaikkapa nyt klassisessa Pariisiin kansainvälisessä autonäyttelyssä. Montereyssä parikin uutuutta näyttänyt Lamborghini on ilmoittanut, ettei se osallistu enää koskaan perinteisiin autonäyttelyihin.
Mitä tämä kaikki kertoo autonäyttelyiden tulevaisuudesta. On hyvinkin mahdollista, että olimme paikalla todistamassa kaikkien aikojen viimeistä Pariisin autonäyttelyä.
Internet pilaa uutisarvon
Autonvalmistajat haluavat uutuuksilleen mahdollisimman paljon julkisuutta. Sen takia uudesta automallista tai tutkielmasta yritetään heruttaa mediatilaa monessa aallossa. Ensin annetaan median käyttöön hämärä tai vain hivenen paljastava tiiseri – piirros tai kuva. Siitä jatketaan antamalla asiasta vähän enemmän tietoa. Ja useimmiten kaikki kerrotaan kuvien kera hyvissä ajoin ennen kuin autonäyttely avaa ovensa medialle.
Renaultilla oli niin paljon uutuuksia, että osa niistä pidettiin salassa loppuun saakka. Jännittävin oli 4EVER Trophy -tutkielma, joka toi ikonisen 4-mallin nykyaikaan. Kunhan koemallista poistaa mielessään hurjimmat maasturin piirteet, näkee vuonna 2025 esiteltävän sähkökatumaasturin. Se tulee tulevaisuuden sähkömoottorisen 5-mallin rinnalle katumaasturiksi, jolloin Renaultilla on sähkömoottorinen kaksikko samaan tapaan kuin nykyisin Clio ja Captur. Toinen sähkömoottorinen uutuus osastolla oli Kangoo E-Tech Electric, sillä tähän saakka sähkö-Kangoon on saanut vain pakettiautona.
Kaupallisesti lähitulevaisuuden tärkein Renaultin uutuuksista on Austral, joka korvaa kaksi mallia, katumaasturit Kadjarin ja Koleosin. Autossa on kaikki uutta, konkreettisesti nimeä myöten. Renault on kehittänyt edelleen E-Tech Full Hybridiään. Australissa siinä on vapaasti hengittävän (vanhanaikaisen) 1,6-litraisen bensiinimoottorin sijaan kolmesylinterinen 1,2-litrainen turbo. Tehoa on joko 118 tai 147 kilowattia ja kulutus on pienempi kuin dieselillä.
Renaultin Scenic Visionissa tutkitaan aivan uutta perusrakennetta, jossa on sähkömoottori takana, vetytankki edessä ja vielä polttokenno lattian alla ajoakun takana. Aivan noin edistyksellistä tekniikkaa ei tuotantomalliin ole aivan pian odotettavissa, mutta muodoiltaan samanlainen Scenic nykyisen Megane E-Tech Electricin perusrakenteella tulee myyntiin vuonna 2023.
Dacia kertoi jo etukäteen, että se uusii niin logonsa kuin merkin kirjoitusasun. Muutos paljastettiin suurelle yleisölle Pariisissa, ja se otettiin kerralla käyttöön koko mallistossa. Ainakaan Dacian mukaan mikään muu valmistaja ei ole aiemmin tehnyt tuollaista peliliikettä. Samalla kaikkien mallien varustetasoa kohennettiin ottamalla esimerkiksi ilmastointilaite vakioksi perusmallia myöten.
Peugeotin merkittävä uutuus oli luokkarajoja rikkova 408 Fastback, joka hämärtää rajaa henkilöauton ja katumaasturin välillä. Ilahduttavaa kyllä Peugeot ei väitä uutuuden olevan Coupé tai edes coupemainen, vaan se on ottanut käyttöön muotoja hyvin kuvaavan Fastback-nimityksen. Vaikka 408 sijoittuu Peugeotin oman käsityksen mukaan alempaan keskiluokkaan, on sen 2,79 metrin akseliväli jo samalla tasolla luokkaa suurempien autojen kanssa. Hinnaltaan vuoden 2023 alussa Suomeen saapuva 408 sijoittuu 308:n ja 3008:n välille.
Jeep esitteli uuden Avengerin, jonka mallinimi voi vaikuttaa hyvin tutulta. Sitä käytettiin jo 1970-luvulla Sunbeamissa, jonka ”Kostajat” menestyivät hyvin rallien erikoistaipaleilla. Toisen kerran Avenger oli Suomessa myynnissä Dodgena ja nyt se siis saadaan kolmannen kerran meille Jeepinä. Avenger on Jeepin ensimmäinen sähköauto, ja pienten katumaasturien luokkaan sijoittuvan 4,08 metriä pitkän auton uskotaan nousevan Euroopassa eniten myytäväksi Jeep-malliksi. Sitä valmistetaan myös polttomoottorisena, mutta ne jäävät Etelä-Euroopan markkinoiden yksinoikeudeksi.
Jeep Europen johtajan Antonella Brunon mukaan jo etuvetoinen sähkö-Avenger on etevämpi maastossa kuin nykyinen nelivetoinen Renegade. Pitääkseen Jeepin maineen maasturina korkealla, Avengerista tuodaan myyntiin myös nelivetoinen versio, joka nähtiin Pariisissa koemallina. Auton tekniikasta ei annettu vielä tarkempia tietoja.
DS uudisti hiljattain DS 7 -mallin muun muassa pudottamalla siitä Crossback-liitteen pois ja nyt sama päivitys tehtiin pienemmälle DS 3:lle. Ensimmäistä kertaa yleisölle esiteltyä DS 3:a tuodaan Suomeen vain E-Tense -sähköautona. Siinä on jatkossa tehokkaampi 115 kilowattia kehittävä sähkömoottori ja energiasisällöltään 54 kilowattitunnin ajoakku. Suomeen uudistunut DS 3 on tulossa alkuvuonna 2023.
Uhka idästä
Autoalalla ei pelätä Venäjää, jonka autoteollisuus on romahtanut, vaan katse suunnataan lievällä kauhulla kauemmas itään Kiinaan ja Vietnamiin. Eurooppalaisten, japanilaisten ja yhdysvaltalaisten konsernien tyhjiksi jättämiä osastoja alkoivat jo neljä vuotta sitten täyttää aivan uudet, Euroopassa aiemmin tuntemattomat merkit.
BYD on noussut tänä vuonna maailman suurimmaksi NEV-valmistajaksi, missä lasketaan yhteen sähköautot ja lataushybridit. Sähköautoissa Teslan valta on ainakin toistaiseksi horjumaton. BYD esitteli osan laajasta mallistostaan, josta vanhin on vuonna 2018 esitelty kookas katumaasturi Tang, joka on ollut Norjassa myynnissä viime vuodesta alkaen. Nyt sen rinnalle ovat tulleet tehokas ja varsin ylellinen 72 000 euron hintainen henkilöauto Han sekä alle 40 000 euron luokkaan sijoittuva alemman keskiluokan katumaasturi Atto 3.
Mielenkiintoisin auto BYD:n osastolla oli kuitenkin Euroopassa vuonna 2023 myymälöihin ilmestyvä Seal-henkilöauto, jonka tekniikasta valmistaja ei antanut Pariisissa mitään tietoa. Onneksi Kiinasta löytyi faktaa, jonka mukaan 4,8 metrin pituinen Seal on tehty aivan uudelle perusrakenteelle. Kaksi sähkömoottoria kehittää 390 kilowattia ja kiihdyttää nelivetoisen auton nollasta sataan alle neljässä sekunnissa. Kiinalaisen normin mukaan toimintamatka on 650 kilometriä.
BYD:in myynti alkaa Euroopassa jo tämän vuoden puolella monessa maassa Ruotsi mukaan lukien. Kysymykseen Suomen tilanteesta ei annettu selkeää vastausta.
Sen sijaan Great Wall Motors -konserniin kuuluvat ORA ja WEY saattavat hyvinkin olla jo vuoden kuluttua Suomen markkinoilla. Niitä edustaa Suomessa International Motors Group, joka on meillä Subarun maahantuoja. Viestintäpäällikkö lupasi, että ensimmäiset ORA-merkkiset autot ovat Suomessa myynnissä vuoden 2023 lopulla tai viimeistään vuoden 2024 alussa.
Ensimmäisenä on tulossa vuosi sitten IAA:ssa Münchenissa nähty Funky Cat. Samassa näyttelyssä esiteltiin myös hämmentävä, Porsche Panameraa muistuttava suurempi henkilöauto. Sen mallinimi on vielä Euroopan osalta päättämättä, minkä takia Kiinassa Lightning Catina myytävä auto oli vain The Next ORA Cat. Joka tapauksessa 4,87 metriä pitkän auton kaksi sähkömoottoria kehittävät kolmesataa kilowattia.
GMW:n toinen merkki on WEY, jonka Coffee 01 on jo saatavilla Euroopassa. Se ei ole kuitenkaan sähköauto, vaan lataushybridi. Asiaa ei pidä vähätellä, sillä ajoakun energiasisältö on 40 kilowattituntia eli enemmän kuin monessa sähköautossa vielä muutama vuosi sitten. Virallisen normin mukaan sähköllä voi ajaa 145 kilometriä ja hiilidioksidipäästö on 6 g/100 km. Saksassa Coffee 01 maksaa perusmallina 55 900 euroa ja ylellisempänä versiona 59 900 euroa. Noin pienellä hiilidioksidipäästöllä autovero jäisi Suomessa hyvin pieneksi, joten myös Coffee 01 saattaa saapua maahamme.
VinFast on Vietnamin ensimmäinen itsenäinen autonvalmistaja, jonka piti aloittaa maailmanvalloitus nopeasti. Ensiesiintyminen maailmalla tapahtui Pariisin autonäyttelyssä neljä vuotta sitten, mutta sen jälkeen on ollut hiljaisempaa. Joka tapauksessa yhtiö siirsi painopisteen nopeasti BMW-pohjaisista malleista omiin sähköautoihin.
Kookkaiden VF9-tila-auton ja VF8-katumaasturin rinnalle ovat tulleet Euroopan muotoilustudiolla linjansa saaneet pykälää ja paria pienemmät VF7- ja VF6-katumaasturit. Kookkaampien mallien ennakkomyynti on jo käynnissä Hollannissa, Ranskassa ja Saksassa ja lisää maita tulee joukkoon jollain aikataululla. Suomen tilanteesta VinFastin edustajat eivät osanneet sanoa mitään, vaan kertoivat keskittyvänsä aluksi kolmeen edellä kerrottuun maahan.
Varsinaisten myyntimallien lisäksi Pariisin autonäyttelyssä oli paljon mielenkiintoista nähtävää, kuten kahden uuden yrittäjän vedyllä toimivat polttokennoautot. Niihin ja muihin tulevaisuudesta kertoviin tutkielmiin palaamme Suomen Autolehden joulukuun numerossa.
TONI JALOVAARA, teksti ja kuvat