Palvelua pohjoisissa oloissa

Tornion Autoavun hallien nostinpaikoilla on monen ikäistä kalustoa. Paikalliset olosuhteet muokkaavat asiakastöiden sisältöä eteläisempiin yrityksiin verrattuna. Kolmasosa asiakkaista tulee Ruotsista.

Tornion Autoavun Janne Suopanki on kulkenut melko tyypillisen korjaamoyrittäjän urapolun. Hän aloitti autonasentajana huoltokorjaamossa, eteni vähitellen työnjohtotehtäviin ja päätti sitten perustaa oman yrityksen.

”Aloitin tässä kiinteistössä vuonna 2008 kahdella nosturipaikalla. Neljän toimintavuoden jälkeen laajensimme, ja nyt meillä on käytössä kuusi nostinpaikkaa. Yritys työllistää yhteensä kahdeksan henkilöä, joista yksi tekee itseni lisäksi myös huoltoneuvojan töitä”, Janne kertoo.

Korkeiden energiahintojen aikana ovien aukioloajat pyritään minimoimaan.

Pakkasen vaikutus

Paikallisia autoilijoita talviset olosuhteet tuskin usein pääsevät yllättämään, mutta autojen rasitukseen ne vaikuttavat selvästi. Kaksi pakkasten aiheuttamaa vikatyyppiä nousevat kärkeen.

”Polttoainetoimisten lämmittimien korjauksia tehdään meillä paljon. Toinen, uudempi ongelmatyyppi on AdBlue-järjestelmien toimintahaasteet arktisissa olosuhteissa. Kummankin järjestelmän varaosat ovat kalliita, ja viime vuosina tutuksi tulleet korjausosien toimitusongelmat ovat välillä aiheuttaneet ikäviä yllätyksiä”, Suopanki toteaa.

Janne Suopanki aloitti yrittäjänä vuonna 2008. Toimipaikan osoite on ollut aina sama, mutta käytössä oleva neliömäärä on kasvanut vuosien varrella.

Energiakustannukset kasvaneet

Voimakkaasti kasvaneet energiakustannukset ovat merkittävä haaste huoltokorjaamolle, jonka nosto-ovia availlaan tiheään tahtiin talvisaikaankin. Sähkökulut alkavat usein jo lähennellä toimitilakustannuksia. Täysipainoisesti toimivan yrityksen energiankulutuksesta on vaikea tinkiä huomattavia määriä.

Haastattelupäivänä ulkona oli pakkasta 19 astetta, joten hallia tuli pyrkiä pitämään lähes 40 astetta lämpimämpänä. Ilmalämpöpumppuihin oli investoitu jo ennen viimeaikaisia haasteita.

”Kyllä meillä on nyt tiukka kuri esimerkiksi juuri nosto-ovien sulkemisiin liittyen. Kun aiemmin laitoin valaistukset ja kompressorin päälle tullessani aamulla töihin, nykyään teen sen vasta, kun asiakastyöt todella alkavat. Sähkölaskumme on nopeasti nelinkertaistunut”, Janne toteaa vakavana.

Paikallinen yhteistyö

Torniossa on muutamia saman kokoluokan korjaamoyrityksiä, yhden tai kahden hengen toimijoita on useampia. Suurempien automerkkien valtuutettuja huoltopalveluja löytyy Keminmaalta, jonne ajomatka on noin 15 minuuttia. Kilpailua siis on, jolloin laadukkuuteen ja asiakaspalveluun on panostettava tosissaan.

Yrityksellä on kahdeksan työntekijää ja kuusi nostinpaikkaa.

Paikalliset korjaamot tekevät yhteistyötä hyvässä hengessä. Jos jollain on kapasiteettia tehdä akuutti asiakastyö selvästi omaa yritystä nopeammin, siitä kerrotaan avoimesti. Samoin toimitaan, jos joku toimija on etevämpi esimerkiksi tekemään vaativaa vikadiagnostiikkaa tietyn merkkiseen autoon.

Verrattain kalliit laiteinvestoinnit ovat johtaneet siihen, että korjaamot myös lainaavat kalustoa toisilleen. Avuliaisuus ja epäitsekkyys johtavat siihen, että Torniolla säilyy hyvä maine autojen ylläpitopaikkakuntana.

Juttu on lyhennelmä Suomen Autolehden numerosta 1/2023. Kiinnostuitko? Tutustu ja tilaa Suomen Autolehti tai sen irtonumero (saatavilla diginä myös Lehtiluukusta) täältä!