Kevyen kaluston kaksipilarinostimet

Kaksipilarinostin on suosituimpia nostintyyppejä.

JULKAISTU SUOMEN AUTOLEHDEN NUMEROSSA 2/2022

Nostimia on tarjolla noin metrin korkeuteen nostavista kevytnostimista aina järeisiin nelipilarisiin ajosiltanostimiin. Kullakin nostintyypillä on omat hyvät ja huonot puolensa eikä yhden nostinmallin voi olettaakaan selviävän vaivattomasti kaikista tehtävistä. Esimerkiksi suositut helmasta nostavat saksinostimet ovat varsin kykeneviä useimpiin korjaamon toimintoihin, mutta on tilanteita, jossa nostosillat voivat hankaloittaa työskentelyä.

Kaksipilarinostinta käytettäessä ajoneuvon pohjan tai helmojen eteen ei sen sijaan jää ylimääräisiä komponentteja. Tämä helpottaa ennen kaikkea alustarakenteiden ja voimansiirtolinjan huoltojen suorittamista.

Koeteltua tekniikkaa

Kaksipilarinostinten tekninen kehitys on ollut varsin maltillista. Hyväksi koetut ratkaisut ovat jääneet pysyäkseen ja kehitystä onkin tapahtunut lähinnä turvajärjestelmien sekä ohjaus- ja synkronointilogiikan osalta.

Perinteisessä kaksipilarinostimessa pilarit seisovat paikallaan liikkumattomina kokonaisuuksina. Nostin koostuu kahdesta erillisestä nostoyksiköstä, jotka ovat yhdistetty synkronoidun noston aikaansaamiseksi.

Joissakin nostimissa yhdyskaapelien tai hydrauliletkujen reitti voidaan valita kulkemaan joko ylä- tai alakautta. Yleensä suosituin reitti yhteydelle on pilarien yläpuolelle. Näin lattia pilarien välillä jää vapaaksi ylimääräisistä kaapeli- tai letkukouruista. Pilarinostimien valtti muihin nostintyyppeihin nähden onkin lattiavapaan asennuksen mahdollisuus ilman lattiaan tehtäviä upotuksia.

Nostintyypissä nostovarret liukuvat pilarien kyljissä olevia liukupintoja pitkin. Voima varsille tuotetaan pääsääntöisesti kahdella eri tekniikalla: joko hydraulisesti tai mekaanisesti esimerkiksi nostoruuvia hyödyntämällä. Nykyisin käytännössä kaikki nostimet ovat niin sanotusti epäsymmetrisiä eli etu- ja takanostovarret ovat erimittaiset. Tämä mahdollistaa ajoneuvon ajamisen nostimelle niin, että auton ovet voidaan avata täysin auki ilman kolhiintumisen riskiä.

Varusteilla sujuvampaa käytettävyyttä

Jokapäiväistä käyttöä helpottavia varusteita ovat pikanostopäät sekä nostotallojen jatkokappaleet. Paineilma- ja sähköliitäntä nostopilarissa vähentävät lattialla risteilevien kaapeleiden määrää ja pienentävät kompastumisriskiä.

Toisinaan ajoneuvoa voi olla tarve laskea tai nostaa kesken huoltotöiden. Tällöin työtä voi nopeuttaa mahdollisuus käyttää nostinta molemmista pilareista. Koska autoja huollettaessa niitä saatetaan joutua nostamaan ja laskemaan useita kertoja, nostimen nostonopeus on yksi työn sujuvuuteen vaikuttava tekijä.

Nostimen tai nostimien valinta ja sijoittelu vaikuttavat koko korjaamotilan järjestelyihin ja jopa korjaamon kapasiteettiin. Tämän vuoksi uusia laitehankintoja tehtäessä kannattaakin ottaa hetki aikaa ja miettiä edullisinta järjestystä niin tilan kuin turvallisuuden nimissä. Nostin vaatii kunnollisen lattiarakenteen alleen, mikä on myös otettava huomioon. Osaan nostimista voi hankkia oman, kiinteän pedin, jolloin pistemäinen kuorma lattiarakenteisiin vähenee.

Laitekatsaukseen kootut nostimet ovat kaikki 3000–3500 kg:n nostoihin kykeneviä nostimia. Tällaisella nostimella voidaan nostaa henkilöautojen lisäksi myös paketti- ja maastoautoja.

Tutustu laitetarjontaan alla olevan pdf-taulukon avulla!

 Teksti: Harri Miinin

Linkki PDF-taulukkoon