Corveten LT6 -moottori: tinkimätöntä suorituskykyä
Chevrolet Corvette C8-mallin moottoritarjonta sai täydennyksen, kun 6,2-litraisen perinteisen pikkulohko-V8:n lisäksi saataville tuli hanakasti korkealle kiertävä 5,5-litrainen neljällä nokka-akselilla ja 32 venttiilillä.
VOIT LADATA 5-SIVUISEN MOOTTORIARTIKKELIN LAAJEMPANA PDF-MUODOSSA TÄSTÄ
Chevrolet Corvettea valmistettiin lähes 70 vuotta konseptilla moottori edessä-veto takana.
Ominaista autolle on – lievästi karrikoiden – ollut kymmenen jalan (noin kolme metriä) pituinen keula, kahden hengen ohjaamo vierekkäisine istuimineen hieman taka-akselin etupuolelle sijoitettuna sekä auton muodot ja käyttötarkoitus ajatellen vähintään kohtuullinen tavaratila.
Kolmisen vuotta sitten konstruktio laitettiin kuitenkin perusteellisesti uusiksi. Kahdeksannen sukupolven Corvette – eli C8 – muuttui keskimoottoriseksi, suhteellisen lyhytkeulaiseksi urheiluvaunuksi. Tällä tavoin auton painojakautuma saadaan ajettavuuden ja suorituskyvyn kannalta optimitilaan.
C8-Corvetten tähän saakka ainoa moottori on ollut 6,2 litran kokoluokkaa edustava perinteinen pikkulohko-V8 yhdellä lohkoon sijoitetulla nokka-akselilla ja kuudellatoista venttiilillä. GM:n mukaan pikkulohko-V8 on ehättänyt jo viidenenteen sukupolveen.
Hiljattain Corvetten voimalaitetarjonta kuitenkin laajeni pienemmällä, mutta selvästi modernimmalla ja tehokkaammalla moottorioptiolla. Tämä Corvette-malli on saanut lisänimen Z06.
Keveyttä sylinterilohkoon
Uutuusmoottorin vaakatasossa kaksiosainen sylinterilohko on kevytmetalliseosta materiaalitunnuksella A319 vahvistettuna lämpökäsittelyllä (T7). Kulumisestävyyden takaamiseksi sylintereissä on valurautaiset sylinteriputket.
LT6-voimanlähteen sylinteriporaus on 103,25 mm, iskunpituuden ollessa lyhkäisen oloinen 80,0 millimetrillään. Näin iskutilavuudessa päädytään noin 5,5 litraan, amerikkalaisittain 333 kuutiotuumaan. Lyhyen iskun seurauksena moottorilohko on 23 mm matalampi kuin perus-Corvetten LT2-moottorissa.
Sylintereiden keskikohtien välinen etäisyys on 111,75 mm (4,4 tuumaa) kuten pikkulohkoon kuuluukin. Rakennetyypin lisäksi muuta yhteistä ei LT6-moottorilla perinteisen pikkulohko-V8:n kanssa olekaan.
Yläosaltaan sylinterilohko onClosed deck-tyyppinen. Toisin ilmaistuna sylinteriputkien ympärillä ei ole yhtenäistä jäähdytysnestetilaa. Tämä antaa lisäjäykistystä moottorikonstruktiolle.
Mielenkiintoinen kampiakseli
LT6-moottorin teräksestä takomalla valmistettu kampiakseli poikkeaa tavanomaisesta V8-voimalaitteencross plane-ratkaisusta eli niin sanotusta ristikkäisestä kampiakselista. Cross plane-akselin sytytysväli on tasainen 90 astetta, mutta ei tapahdu tasavälein sylinterilohkon puoliskojen kesken. Kampitähti näyttää nelisakaraiselta.
Flat plane- eli niin sanottu litteä kampiakseli on ikään kuin kaksi nelisylinterisen rivimoottorin kaksi kampiakselia peräkkäin. Sytytysväli on tasainen 90 astetta, mutta tapahtuu aina peräkkäisesti sylinterilohkon puoliskojen kesken. Kampitähti on kaksisakarainen ilmeten 180 asteen vaiheella ainoastaan pystysuunnassa.
Järjestelyn seurauksena moottorin käynti- ja pakoäänet ovat suorastaan riehakkaita. GM:n mukaan pyrkimys on ollut saavuttaa tinkimätön suorituskyky etenkin korkeille pyörintänopeuksille asemoituvan runsaan tehon avulla. Ilmeisesti tässä on onnistuttu, koska moottori kiertää 8600 rpm ennen kuin kierrosluvunrajoitin puuttuu peliin.
Huipputehoksi ilmoitetaan 500 kW (8400 rpm), yli 600 Nm vääntömomentin kisakonemainen LT6 karkeasti ottaen kehittää välillä 4300–7600 rpm.
VOIT LADATA 5-SIVUISEN MOOTTORIARTIKKELIN LAAJEMPANA PDF-MUODOSSA TÄSTÄ
Teksti: Juha Kiiskinen