Järeät 2-pilarinostimet

2-pilarinostinten raskassarjalaisilla nousevat niin henkilöautot kuin kevyet kuorma-autotkin.

JULKAISTU SUOMEN AUTOLEHDEN NUMEROSSA 6/2022

Nostinmarkkinoiden kestosuosikkia 2-pilarinostinta on saatavana useaan kokoluokkaan. 3000 kg:n nostoihin kykenevä nostin on varsin edullinen valinta korjaamolle, jossa huolletaan pelkästään henkilöautoja. Kevyidenkin pakettiautojen huoltamiseen kannattaa harkita 4000 kg:n nostinta.

Kevyen kuorma-autoluokan, kuten Mercedes-Benz Sprinter, VW Crafter ja Iveco Daily, nostoihin vaaditaankin jo reilumpaa nostokapasiteettia. Tähän käyttöön soveltuvat mainiosti tämänkertaisen Laitekatsauksen yli 5000 kg:n nostoihin kykenevät nostimet.

Tekniikassa ei uutta

2-pilarinostinten tekniikka on tuttua vuosien takaa. Nostin koostuu kahdesta erillisestä nostoyksiköstä, jotka on yhdistetty synkronoidun noston aikaansaamiseksi. Varsinaista mekaanista yhteyttä pilarien välillä ei ole, vaan tiedon- ja käyttövoiman siirto tapahtuu johtoja tai letkuja pitkin.

Joissakin nostimissa yhdyskaapelien tai hydrauliikkaletkujen reitti voidaan valita kulkemaan joko ylä- tai alakautta. Yleensä suosituin reitti yhteydelle on pilarien yläpuolelle. Näin lattia pilarien välillä jää vapaaksi ylimääräisistä kaapeli- tai letkukouruista. Pilarinostimien valtti muihin nostintyyppeihin nähden onkin lattiavapaan asennuksen mahdollisuus ilman lattiaan tehtäviä upotuksia.

Yleensä nostimen voi varustaa energiayksiköllä, joka pitää sisällään paineilma- ja valovirtaliitännät. Tällainen kombinaatio on jo varsin johtovapaa, jolloin esimerkiksi pyörillä liikuteltavien työvälineiden siirtely työalueella on vaivatonta.

Moneen kokoluokkaan

Isompien ajoneuvojen kohdalla nostimelta edellytetään nostokapasiteetin lisäksi myös laajaa ulottuvuutta. Esimerkiksi isot matkailuautot eivät välttämättä ole massansa puolesta ongelma pienemmillekään nostimille, mutta ajoneuvon ulkomitat saattavat tuottaa vaikeuksia.

2-pilarinostinten järeämpi luokka mahdollistaa kookkaiden ajoneuvojen noston kuorman lisäksi myös pituuden puolesta. Kookkaampien kaksipilarinostinten ulottuvuutta on parannettu nivelletyillä nostovarsilla. Kaksi- tai jopa kolmiosaiset nostovarret mahdollistavat laajan käyttöalueen, jolloin yhdellä nostimella voidaan nostaa niin pienet henkilöautot kuin pidemmätkin ajoneuvotyypit.

Kaksipilarinostimen tyypillinen pulma on ollut, että pilari vaikeuttaa auton oven avaamista. Yleensä tämä on ratkaistu erimittaisilla etu- ja takanostovarsilla. Nivelletyillä nostovarsilla tämäkin ongelma ratkeaa kuin itsestään, eikä nostovarsien tarvitse olla epäsymmetrisiä.

Nostokäpälien riittävän laaja säädettävyys erikokoisille autoille on myös tärkeä näkökohta nostimen monipuolista käyttöä ajatellen. Varsinkin henkilöautokäytössä käpälät tulisi saada mahdollisimman alas, jotta matalatkin autot saadaan nostettua. Erilaisilla lisävarusteilla nostimen käyttöastetta voidaan lisätä entisestään. Automallikohtaiset nostotallat sekä nostotallojen korotuspalat ovat näistä tärkeimpiä.

Varsinkin korkeampia ajoneuvoja nostaessa on syytä kiinnittää huomiota käytettävän tilan korkeuteen. Jos nostimella on mahdollista nostaa ajoneuvo kattoon saakka, nostin kannattaa varustaa valoanturilla, joka estää törmäyksen syntymisen. Osassa markkinoilla olevista nostimista tämä ominaisuus on vakiovarusteena, ja muihin sen saa yleensä lisähintaan.

Tutustu laitetarjontaan alla olevan pdf-taulukon avulla!

Teksti: Harri Miinin

Linkki PDF-taulukkoon